سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تیز فهمی و پرخوری گرد هم نیایند . [امام علی علیه السلام]
بچه های سامان
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
اوقات شرعی

  • بازدید امروز: 6
  • بازدید دیروز: 15
  • مجموع بازدیدها: 71780
    » درباره من
    بچه های سامان
    مدیر وبلاگ : کامران[103]
    نویسندگان وبلاگ :
    معمار (@)[70]

    منتظری (@)[0]



    » پیوندهای روزانه
    پویش برق [12]
    سایت سامان انرژی [34]
    دفتر موج [34]
    شهرداری تهران [7]
    سازمان انرژی های نو [4]
    شرکت بهینه سازی مصرف سوخت [7]
    شرکت ملی گاز ایران [3]
    شرکت توانیر [5]
    سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی [5]
    سازمان تحقیقات نیرو [3]
    [آرشیو(10)]


    » آرشیو مطالب
    آموزش
    مدیریت
    دانستنیها و اطلاعات عمومی
    اخبار
    درباره صنایع
    فال و طالع بینی
    علم و فناوری
    عکس
    بهداشت و سلامت
    اجتماعی

    » لوگوی وبلاگ


    » لینک دوستان


    » صفحات اختصاصی

    » وضعیت من در یاهو
    یــــاهـو

    :: خبرنامه وبلاگ ::

     

    » طراح قالب
    »» استرس شغلی ....قسمت دوم

    عوامل ایجاد کننده استرس

    عوامل موجد استرس را می توانیم به دو دسته عوامل فردی و گروهی تقسیم کنیم:

    §         عوامل موجد استرس فردی حاصل خصوصیات و ویژگیهای فردی

    §         عوامل ایجاد کننده استرس گروهی که زائیده روابط جمعی اند

    عوامل ایجاد کننده استرس فردی

           تعارض در نقش یکی از عومل ایجاد کننده استرس فردی به شمار می آید. در زمینه کاری تعارض در نقش میتواند موجد استرس باشد بدین ترتیب که اگر بین وظایف و مسئولیتهای شغلی، قوانین و مقررات، منابع و امکانات و انتظارت و توقعات از فرد در شغلش تطابق کافی وجود نداشته باشد نوعی تعارض ایجاد و موجب فشار عصبی در فرد می شود. ابهام در نقش شغلی فرد نیز که ناشی از نا آگاهی و عدم وجود اطلاعات لازم در مورد شغل است میتواند عامل استرس شود. زمانی که ارتباطات در سازمان ضعیفند، آموزشهای لازم وجود ندارد و اطلاعات مورد نیاز در اختیار کارکنان قرار نمی گیرند این ابهام نقش بیش تر و احتمال بروز فشار عصبی افزون تر خواهد شد. تعارض در هدفهای فردی نیز ممکن است عامل فشار عصبی واقع شود.

    عوامل ایجاد کننده استرس گروهی

    از جمله عوامل ایجاد کننده استرس گروهی میتوانیم به تعارضاتی که بین افراد و گروه ها در سازمان اتفاق می افتد اشاره کنیم. بعنوان مثال عضویت فرد در گروهی که با افراد گروه مذکور هیچ گونه تجانس ندارد باعث فشار عصبی می شود یا هدفهای آشتی ناپذیر در ارتباطات بین افراد ممکن است موجبات فشار عصبی را برای آنان فراهم سازد. هدفهای متعارض بین رئیس و مرئوس، کارگر و کارفرما، ارباب رجوع و کارمند هم می تواند جزء عوامل ایجاد کننده استرس گروهی بشمار آیند. در ارتباطات در صورتی که فرد خود و دیگران را به درستی بشناسد و درک کند کمتر دچار استرس خواهد شد در حالی که در صورت عدم شناخت خود یا دیگران و یا عدم آگاهی از خود و دیگران امکان تعارض بسیار است و مالاً امکان ایجاد استرس را نیز افزایش می یابد.

    علائم و نشانه های استرس

    از آنجایی که مسائل استرس ابتدا به وسیله پزشکــان و متخصصـان علم طب مورد مطالعه قرار گرفته بیش تر توجه به علائم فیزیـولوژیک معطوف بوده است. این علائم مانند تعغییر ضربان قلب، تغییـر آهنگ تنفس، تغییرات فشار خون، سر درد، زخم معده و اختلالات گوارشی، حملات قلبی، اختلال در سوخت ساز بدن و غیره میباشد.

    به طور کلی نشانه های استرس به گـونه‌هـای مختلف بــروزمی کنند. مثلاً فـردی که دارای استـرس بـالا اسـت، ممکن است فشار خونش افزایش یابـد، دچـار زخـم معـده شـود، اشتهایش را از دست دهد، دچار تردید شود، عصبـانـی شـودو حالات رفتارهای نابهنجار دیگری از خود بروز میدهد. بدیـن ترتیب نشانه های استرس، فیزیولوژیک، روانی و رفتاری است.

    3-1- علائم فیزیولوژیک استرس

    در تحقیقات اولیه در زمینه فشار عصبی تظاهرات ناشی از استرس، علامت سازگاری عمومی نامگذاری شده اند. فشارهای سازگاری عمومی شامل سه مرحله اند:

    §         واکنش هشدار دهنده: ارگانیسم در مواجه با عامل موجد استرس از خود واکنش نشان میدهد. افزایش ضربان قلب، تغییرات فشار خون، حساسیت، از زمره واکنشهای موجود در مرحله اولند.

    §         مرحله مقاومت: اگر فرد دچار شک شدید ناشی از استرس شده باشد با استفاده از سازگارهای دفاعی بدن به مقاومت در برابر استرس می  پردازد و بر آن غلبه می کند. اما اگر انرژی موجد استرس شدت یابد یا عوامل دیگر بر آن افزوده شوند.

    §         مرحله تحلیل رفتگی: مرحله تحلیل رفتن و از هم گسیختگی عصبی و خستگی مفرط است. این مرحله زمانی به وقوع می پیوندد که تمامی انرژی سازگاری مصرف سود و اصطلاحاً بیماری سازگاری به وجود می آید.

    3-2- علائم روانی استرس

    نشانه های روانی فشار عصبی ممکن است به صورت عصبانیت، اضطراب و دلشوره، افسردگی، عصبی شدن، حساسیت، تنش و احساس ملامت و بیهودگی ظاهر شوند. اثر این عوامل بر روحیه و حالت روحی کارکنان مخرب است و موجب از دست دادن اعتماد به نفس در آن و کاهش عملکرد آنها می شود. کسانی که نشانه های روانی فشار عصبی را از خود بروز می دهند و نسبت به مسائل اطراف خویش بی تفاوت شده و  از سرپرستان و مقامات بالای خود رنجیده خاطر اند  قدرت تمرکز حواس و تصمیم گیری ندارند و از شغل خود احساس رضایت نمی کنند.

    3-3- علائم رفتاری استرس

    نشانه های رفتاری فشار عصبی ممکن است به صورت بی خوابی، کم غذایی یا به عکس اشتهای کاذب به غذا و افراط در خوردن آن افزایش تعداد سیگار در سیگاریها، شتاب زدگی در سخن گفتن و تعجیل و بی قراری در انجام دادن امور بروز کند. در سازمان آثار رفتاری فشار عصبی به صورت تأخیر، غیبت، تعارض، ترک حرفه، بی علاقگی به کار و مانند اینها دیده شود.

            این مطلب ادامه دارد .....



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » معمار ( سه شنبه 89/2/28 :: ساعت 9:13 صبح )

    »» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    میوه بخوریم یا آبمیوه؟
    دعا در سلامت فرد و جامعه نقش دارد
    صاف کردن مو بیخطر نیست
    این 6 مشکل دهانی را جدی بگیرید
    بوتیک شیطان پلمپ شد
    استفاده دراویش از زنان برای تبلیغ!
    مردی که به خواب همه انسانها از ایران گرفته تا امریکا آمده است!!
    گذاری بر موزه خانگی استاد مجدالخطاط
    [عناوین آرشیوشده]